Surfplattans historia är betydligt kortare. Apple lanserade iPad 2010 och redan 2012 hade spridningen tagit fart. Först med 15 procentenheter, sedan med 11 och senaste året med 22 procentenheter. Om surfplattornas spridningskurva inte böjer av drastiskt efter 2014 skulle det innebära ett svårslaget rekord.
Både internet via datorn och särskilt smartmobilen hade en längre uppstartssträcka på flera år innan spridningen tog riktig fart till skillnad från surfplattan där spridningen tog fart nästan från noll. Det har gett surfplattan mer utrymme för en snabb spridning över en längre tid: 48 procentenheter på tre år. Men ser vi tillbaka på slutet av 90-talet så var den spridning som skedde av internet via datorn under 1998 och 1999 snabbare än vad både smartmobilen och surfplattan kan visa upp.
Maximal ökning i procentenheter under spridningen av olika medietekniker
Största ökning i procentenheter |
Internet |
Smartmobil |
Surfplatta |
Television |
Under 1 år |
21 % |
16 % |
22 % |
20 % |
Under 2 år |
36 % |
30 % |
33 % |
35 % |
Under 3 år |
41 % |
42 % |
48 % |
45 % |
Tabell 2.1. Största spridningsökning i procentenheter under tidsintervallet 1, 2 och 3 år för internet, smartmobil och surfplatta.
Internet uppvisar den snabbaste ökningen under en tvåårsperiod med 36 procentenheter (1998–2000). Sedan följer surfplattan med 33 procentenheter (2012–2014) och inte långt efter den smarta mobilen med en ökning på 30 procentenheter under två år (2010–2012). I ett historiskt perspektiv finns det stora likheter mellan spridningskurvorna av den digitala tekniken och den analoga televisionen som under två år (1959–1961) spred sig med 35 procentenheter (Findahl, 1999).
Vad som händer med spridningen av smarta mobiler och surfplattor efter den snabba tillväxten under det primära skeendet vet vi inte, men som vi redan har konstaterat har den sekundära spridningsprocessen vad gäller internet pågått och pågår fortfarande 14 år efter det att spridningstakten nådde sitt maximum 1999.