Vi svenskar handlar som aldrig förr, något som bland annat framgår av E-barometern från PostNord som pekar på en stadig uppväxt det senaste året. Det kan dels bero på den rådande pandemin, men det finns även andra slutsatser man kan dra av det ökade handlandet vilket vi kommer berätta mer om i denna artikel.

Om du vill ta reda om e-handeln i stort, men också hur fysiska butiker sakta men säkert ersätts med digitala sådana har du kommit helt rätt. Här nedan hittar du både information om en uppsving i tillväxt, men även vilka av de vanligaste köpen är som sker online.

Redkordväxt under 2020

Under juli 2020 växte e-handeln med hela 45 procent jämfört med 2019, något som dels har en förklaring i coronakrisen då många svenskar valde att stanna hemma istället för att resa utomlands och spenderar pengar på resor.

Den högsta utvecklingen skedde i segmentet dagligvaror som mat och hushållsprodukter där vi kunde se en ökning med hela 200 procent under juli månad. Detta kan också kopplas till pandemin då många äldre handlar online medan familjer som äger en stuga hellre köper maten direkt dit under semesterperioden.

De vanligaste köpen

Digitalt shoppande växer med rasande fart, men de allra mest förekommande kategorierna som vi spenderar pengar på är apoteksprodukter, sport och fritid, hemelektronik, fordon, möbler och kläder. Även barnprodukter och leksaker står högt i kurs vilket förmodligen inte kommer som en överraskning för dig som läsare.

Om vi ska titta på tillväxten i några av de mest populära kategorierna ser ökningen ut på följande vis mellan 2019 och 2020:

  • Matvaror (200%)
  • Sport och fritid (63 %)
  • Hemelektronik (39 %)
  • Fordon (28 %)
  • Möbler (17 %)
  • Böcker och media (8%)

Enligt E-barometern handlar svenskar via nätet ungefär 18 gånger per år vilket är ganska mycket, men det finns fortfarande en hel del möjlighet för tillväxt inom flera områden. Trenden pekar också på en högre konsumtionsgrad där 20 procent tror att e-handeln endast kommer öka i hushållen i framtiden.

Anledningar varför nätbutiker ökar

Det finns en uppsjö av orsaker varför nätbaserad handel växer, men något vi kan nämna rent konkret är enkelheten med beställningar, e-legitimering och postförsändelser. Du kan dessutom beställa hem varor för att slippa hämta dem vilket sparar både tid och drivmedel, samt att många äldre inte skulle orka bära runt på tunga paket från fysiska butiker.

Här nedan har vi sammanställd ett axplock av de vanligaste orsakerna, även om det självklart finns många fler:

  • Enkelt att beställa hemifrån
  • Fler möjligheter till rabatter då lagret ofta är större
  • Mobilvänliga nätbutiker
  • Bättre lagersaldo
  • Fler rabattkoder då personalkostnaderna minskar

Nackdelar med e-butiker

Allt är dock inte guld och gröna skogar med online handel, framförallt när det gäller att prova klädesplagg eller känna på en produkt för att se hur kvalitativ den är. Det kan också hända att flera populära storlekar fattas, särskilt när det finns så många rabatterade priser tillgängliga.

Många är också vana vid att prova i butik innan köp, något som gör valet lättare för den som letar efter passande kläder, prylar eller elektronik. Vi får inte heller glömma att det finns en del suspekta butiker som kanske inte säljer originalvaror i första hand, samt att det kan vara svårt att verifiera ursprung av varor i många av fallen.