Svenskarna och internet 2014

En årlig studie av svenska folkets internetvanor

6. Underhållning

Efter personliga kontakter är tv den bästa underhållningskällan för svenska folket, knappt före internet. Sedan kommer radion och långt därefter dagstidningen.

Diagram 6.1. Genomsnittlig bedömning i befolkningen av olika mediers viktighet som källa till underhållning på en femgradig skala. Visa som tabell Ladda ner

Skillnaden mellan generationerna är stora. Visserligen är tv en viktig källa för underhållning i alla åldrar men för de unga är internet utan konkurrens viktigast samtidigt som internet är utan betydelse för de äldre.

Diagram 6.3. Genomsnittlig bedömning av de i åldern 16–25 år i befolkningen av olika mediers viktighet som källa till underhållning på en femgradig skala. Visa som tabell Ladda ner


Diagram 6.4. Genomsnittlig bedömning av de i åldern 66–75 år i befolkningen av olika mediers viktighet som källa till underhållning på en femgradig skala. Visa som tabell Ladda ner

Traditionella medier som radio och dagstidningen är minst viktiga för de unga medan de blir allt viktigare med åldern. I mellanåldern 36–45 år är tv och internet lika viktiga.

Diagram 6.2. Genomsnittlig bedömning av olika mediers viktighet som källa till underhållning på en femgradig skala i olika åldersgrupper i befolkningen. Visa som tabell Ladda ner

0
kommentarer
Permalänk
Nästa: Barn och ungdomar

Diagram 6.5. Andel av internetanvändarna som varje vecka använder internet för underhållning jämfört med användning av traditionella medier. Visa som tabell Ladda ner

Underhållning på internet och i traditionella medier

Jämför vi användningen av traditionella medier som tv och radio med användningen av underhållning via internet är skillnaderna fortfarande stora till förmån för de traditionella medierna. 94 procent har minst någon gång i veckan sett på tv och 74 procent har lyssnat på radio jämfört med att 57 procent lyssnat på musik via internet och 30 procent sett på video/ film på internet.

Permalänk

Diagram 6.6. Andel av internetanvändarna som någon gång använder internet på olika sätt för underhållning. Visa som tabell Ladda ner

Youtube och Spotify populärast på internet

Störst spridning på internet har Youtube fått. 82 procent av internetanvändarna har någon gång besökt Youtube, 75 procent har någon gång lyssnat på musik via internet, 63 procent har använt sig av tv-kanalernas playtjänster, 58 procent har lyssnat på Spotify, 48 procent har någon gång spelat spel.

Ser vi istället på den dagliga användningen är det musiken som dominerar med 35 procent som dagligen lyssnar på musik via internet, 28 procent lyssnar dagligen på Spotify, 20 procent spelar spel dagligen och 18 procent tittar dagligen på Youtube. Den dagliga användningen av tv-kanalernas playtjänster är nere i 4 procent.

Diagram 6.7. Andel av internetanvändarna som dagligen använder internet på olika sätt för underhållning. Visa som tabell Ladda ner

Anmärkningsvärt är den dominerande roll som Spotify fått för musiklyssnandet på internet. Nästan alla som lyssnar på musik via internet lyssnar också på Spotify. Det är en position som Spotify nu haft under flera år.

Diagram 6.8. Andel av internetanvändarna som lyssnar på musik via internet och andel som lyssnar på Spotify någon gång respektive dagligen. Visa som tabell Ladda ner

Permalänk

Diagram 6.9. Andel av internetanvändarna i olika åldrar och med olika utbildning som lyssnar på Spotify varje vecka. Visa som tabell Ladda ner

Ålder men även utbildning spelar roll för hur internet används för underhållning

De yngre, 20-45 år, är de som mest frekvent använder internet för underhållning. Det gäller för strömmande musik (Spotify), strömmande video (YouTube) och även för tv-kanalernas playtjänster.

Diagram 6.10. Andel av internetanvändarna i olika åldrar och med olika utbildning som tittar på Youtube varje vecka. Visa som tabell Ladda ner

I de flesta åldrar (20-65 år) utnyttjar de välutbildade internet mer för underhållning än de med lägre utbildning.  Det gäller Spotify och tv-kanalernas playtjänster. Men detta gäller inte YouTube där mer än hälften av de yngre (20-45 år), oberoende av utbildning, ser på YouTube åtminstone någon gång i veckan.

Diagram 6.11. Andel av internetanvändarna i olika åldrar och med olika utbildning som använder tv-play varje vecka. Visa som tabell Ladda ner

Permalänk